Alla inlägg under november 2014

Av M H - 14 november 2014 09:07

Nu var det ett tag sen jag skrev så ska uppdatera lite. Kursen i 5:2 detox är över och jag försöker fortsätta ha en sund kost. Har beställt lite kokböcker på nätet så jag ska kunna hitta lite nya nyttiga recept. Har provat en del goda saker men skulle vilja hitta lite nya saker att göra så det blir lättare att äta gott och nyttigt. Någon som har bra tips så tar jag gärna emot dem. 

Mina luncher när jag haft mina 2 dagar har inte varit så varierande. Oftast såg de ut så här

     

Inte så otroligt varierande men gott i och för sig. Räkor och cocktailtomater har det varit och så lite olika variation. Har jag haft en fin avokado hemma har jag tagit den. Tyvärr tycker jag det är svårt att få fin avokado i affären, antingen är de hårda eller övermogna. Brukar köpa ätmogna men även de har varit stenhårda. Keso eller grekisk yoghurt varierar jag med, ägg, romansallad, gurka eller zuccini och annat gott som finns hemma. En av de viktiga aspekterna i kursen 5:2 detox var att inte direkt räkna kalorier utan äta nyttigt i mindre mängd. All mat de dagarna åts på assiett istället för vanlig stor tallrik.


Frukostarna brukade bestå av kokt ägg, te, fruktyoghurt, mjuka mackor med ost och något glas köp juice. Låter ok men inte så nyttigt. Mycket socker från brödet, yoghurten och juicen. Nu har jag börjat titta efter glutenfria alternativ och hittade frasbröd av majs i hyllan för glutenfritt.

 

Har ätit det förut utan att veta att det är ett bättre alternativ. Innehåller inget tillsatt socker heller så det är ju en fördel. Frukosten nu varierar lite men ser ofta ut så här:

 

En liten tallrik greksik yoghurt, ett kokt ägg, ett glas vatten, två frasbröd med ost och saltgurka. Vet att smöret och osten på brödet inte är så bra, men har lite svårt att få igenom att ha laktosfritt smör hemma och så har jag hört att hårdost kan vara ok. Gott är det i alla fall. Brukar även ha en kopp te, då har jag Pukkas morning time vilket är jättegott. Efter frukost och innan lunch brukar jag även ta en kopp av Pukkas detox te och avslutar kvällen med en kopp Pukkas night time te. Har provat nyttiga teer förut men inte hittat något som jag tycker om så det är kul att dessa smakar gott. Mellan alla måltider försöker jag dricka mycket vatten. Har köpt en Brita-kanna (som filtrerar bort onyttigheter som ex klor) som alltid står i kylen och dricker bara det vattnet nu.


Ibland byter jag ut frukosten mot en chia pudding med hallon och mango. Supergod!!!

 

Tycker den smakar bäst med kokosmjölk men mandemjölken som jag köpte är helt ok också.


Ikväll ska vi ha bekanta på middag hemma så då blir det inte riktigt nyttigt, i alla fall inte efterrätt. Huvudrätten ska jag försöka få till nyttigt. Blir kyckling istället för rött kött, ska se om jag kan ta bild och lägga upp.


Ovido - Quiz & Flashcards