Direktlänk till inlägg 5 december 2014

Komma ikapp

Av M H - 5 december 2014 12:28

Jag jobbar hårt på att komma ikapp webkursen Energikicken. Har läst igenom alla pepp och kostråd men hittills inte gjort uppgifterna så nu är det dags att ta tag i allt ordentligt.

Dag 1:

Gjorde energitestet och det såg ju så där ut. Hoppas det ser bättre ut när kursen är klar.

Angående kosten så har jag börjat rensa ut tidigare när jag gick kursen 5:2 detox. Finns lite vetemjöl och socker hemma men det är på väg att bytas ut. Har ett stort lager med olika mjöler, fröer, linser mm i skafferiet. Rensade kylen och fick till bättre ordning i grönsakslådan och gjorde plats på en hylla till så ny finns bättre plats för mer grönsaker. Det känns lite jobbigt nu inför julen med skumtomtar och julmust som jag bara ÄLSKAR. Hur ska jag kunna stå emot dem???? Jag har blivit mer medveten om allt tillsatt socker och vetemjöl i olika produkter som man inte förväntar sig och det som finns i kylen kommer bytas ut allt eftersom.


Dag 2:

Om jag har mer energi blir jag gladare, piggare, får mer ork och lust till att göra saker. Det är den främsta anledningen till att jag valde att delta i kursen. Jag kommer förmodligen bli mer nöjd med mig själv när de stackars extra kilona som hamnat fel försvinner. Och för att de ska bort så måste jag skaffa bättre och mer hälsosamma vanor och då kommer jag må mycket bättre. Främst kommer jag tycka om mitt nya och hälsosammare jag och det är viktigast att jag är nöjd med mig själv för att kunna vara glad och positiv mot andra.

När jag blir sötsugen har jag börjat tänka till lite för att verkligen se om kroppen behöver något eller om det är någon annan orsak, ex törstig eller trött. Har en kanna vatten i kylen som jag börjar med. Försvinner det inte så kan jag ta några nötter eller en kopp te. Har köpt ett par av Pukkas teer som jag hört ska vara bra. Morning Time, Detox och Night TIme. Sonen köpte lakrits och tyckte inte om det så den kommer jag dricka upp. Provade ett tag att ha en kanna vatten som jag hade skivat äpple och kanelstång i och det var gott så det ska jag försöka ha färdigt i kylen fortsättningsvis.


Dag 3:

Där spräcktes hela gårdagens tankar, att få mer ork och må bra är inga mål... Ja ja, får tänka till lite mer då. Dagens uppgift handlar om att tänka till lite över vad ett energirikt liv innebär. Skillnader jag kan märka i min vardag kan vara att jag kanske kan ta mig ut på den där promenaden som jag hela tiden skjuter upp pga att det blåser, det är mörkt, det är kallt osv. Egentligen är det latmasken som talar och eftersom energin och motivationen inte riktigt funnits så har det varit lätt att lyssna på latmasken och hellre ta något gott i soffan framför tv:n. Ett stort steg för mig kommer att vara att njuta av att ta mig ut och gå eller jogga. Idag är det mest för att göra sambon sällskap. Vet ju att det är bra och det är ju lättare att vara två men förhoppningsvis kan jag hitta glädjen att ta mig ut även själv. förmodligen kommer hela min familj och omgivning märka av min nyvunna energi.

Dagens träningsövning var en PW på 30-40 min. Messade sambon och sa att efter jobbet ska vi ut på en promenad. Åt sen lunch så jag skulle orka innan middagen. Var kallt, mörkt och blåsigt men härligt.

Kostövningen innebar att funder över mina sockerfällor. Jag har tidigare haft mycket socker i te och kaffe. Har aldrig varit så sugen på fikabröd så där har det gått bra men smörgåsar, juicer och fruktyoghurtar har jag alltid tryck i mig ganska mycket av. Juicerna är i stort sett borta, försöker pressa egen juice till frukost och ta det tillsammans med ex ägg. Smörgåsarna är utbytta mot frasbröd gjort på majsmjöl 

 

och fruktyoghurten är utbytt mot fil eller turkisk eller grekisk youghurt med frön och frysta bär. Godis blir jag sugen på ibland men sen jag tog bort socker helt från te och kaffe så blir jag mindre godissugen. Pastan har varit svår att tänka på eftersom man är uppväxt på pasta och potatis. Hittade en pasta på Ica som är gjord på majs så den kommer jag testa nästa gång.


Dag 4:

Precisera målen är inte lätt. Att tycka det ska bli kul att ta sig ut och träna har jag svårt att förvandla till något konkret. Mitt främsta mål är att ta mig genom den här kursen och göra alla övningar och när kursen är slut börja om med träningspassen från början. Förhoppningsvis kan jag öka på övningarna allt eftersom jag får mer ennergi och finner lust i träning. Mitt främsta mål är att jag ska tycka att det är kul att träna, inte som idag att det känns som ett måste.... Jag har lagt undan lite kläder som jag hoppas kunna komma i igen. Och det vore kul att kunna springa 5 km utan att det känns som en pina.

Började dagen med en kopp citronvatten och efter ett tag frukost, samma som vanligt, frasbröd med ost och saltgurka, turkisk yoghurt och kokt ägg samt vatten och en kopp te.

 

Träningen var en utmaning. På med träningskläder och ner i gymmet. 10 min på löpbandet i snabb promenadtakt för att få upp pulsen. för min egen skull för att se förändringar så körde jag på speed 6,5 och level 8. Styrketräningsövningarna gick ganska bra. Loite tungt med triceps dips och armhävningar. Har aldrig lärt mig att göra armhävningar på riktigt så inte säker att jag gör rätt. Mountain climbs var riktigt kul. Kände i magen redan på andra varvet.

Kostövningen då. Mina vetemjölsfällor är nog ganska många. Var lite gottesugen häromdagen och vet att lakrits är nyttigt, köpte en rene voltaire lakrits (måste ju vara bra tänkte jag). Jättegod var den och när jag sen kollade på pappret så innehöll det melass som sötning och vetemjöl. Shit också, där var det kört igen... Har köpt ett par bra kokböcker, Friendly food och Friendly baking som är recept utan vetemjöl. Har köpt hem majzena istället för mjöl till redning och massa olika mjölsorter till bakning så jag provar mig fram. Pastan går ju att byta ut, hoppas bara att den smakar gott :-) Det kommer bli mer tittande på innehållsdeklarationer i fortsättningen för att välja vad vi köper hem.

Lunchen blev jättegoda bananpannkakor med turkisk yoghurt och fryst mango. Supergott!!!!

 

Middagen bestod av Ulrikas kokoskyckling som jag gjort om lite och bland annat lagt till paprika för att få lite färg. Till det kokt broccoli och svart thairis. Supergott!!!

       


Dag 5:

Vaknade med riktig träningsvärk i hals och "armfästet". Måste ha gjort något bra i går då. Härligt.

Sätt upp riktiga mål med datum. Känns så där. Har nog inte riktigt kommit så långt i mitt tankearbete än. Har 4 kilo jag vill ha bort och som jag skrev tidigare några kläder jag vill komma i. Förhoppningen är att klara detta när den här kursen är klar, alltså om 23 dagar. Och så kommer jul däremellan med 3 julbord nästa vecka. Hmmm. fel månad att börja kursen. Eller kanske inte... Blir en ännu större utmaning kanske. Klarar jag det trots att det är jul mm så borde det ju inte vara några som helst problem att fortsätta.

Kostövningen då... Såg rubriken "Frossa inte" och fick en bild framför mig från bilden Seven som inte är så trevlig.... När brukar jag tycka att det är ok att unna mig något gott? Oj, då det är ganska ofta tror jag. Det finns ju så många tillfällen idag; fredagsmys, lördag, lillördag, middag med vänner, kalas och snart kommer ju alla dagar som hör till jul och nyår och strax därefter fyller jag år. Ja, vad ska man välja bort? Förmodligen alla och byta ut mot bättre alternativ. Har redan nu tänkt lite bättre och fundrar till och från om jag verkligen behöver stoppa i mig mer. Om vi har snacks tar jag inte en näve och pular in i munnen utan tar en i taget och njuter. På detta sätt hinner jag inte få i mig lika mycket som de andra :-) Förut har vi alltid handlat hem "något gott" för säkerhets skull men nu finns det inte något, utan bara nötter och pocorn och frysta bär och torkad frukt. Det känns som det är lite bättre. Har börjat tänka på "frosseriet" i maten också så nu stannar jag när jag är mätt och tar inte den där lilla extra portionen bara för att det var så gott. Tyvärr har jag kommit ifrån matplaneringen nu, var jätteduktig och hade hela veckans mat klart på söndag eller måndag men nu är det mer dag för dag, men det kommer väl i gång hoppas jag när jag landar lite mer i det här med maten.


Nu är det dags att ta tag i dagens gymövningar och få bort träningsvärken!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M H - 13 april 2015 18:55


Träningen gick kanonbra. Ökade lite hastighet på löpbandet. Ska öka med 0.3-0.5 varje vecka så det var dags att ta det lite snabbare. Den övning som varit jobbigast, jägarvila med hantlar gick idag väldigt bra. Skönt...   Middagen blev en god kyc...

Av M H - 13 april 2015 13:51

Helgen var träningsfri. Fredag var vi ute på restaurang och åt. Var inte lätt att välja mat när man har en strikt diet. Vi var på en libanesisk restaurang och åt. Fick en massa mezze och libanesisk sallad till förrätt. Det var nån paprikaröra, grilla...

Av M H - 10 april 2015 11:10

...säger de flesta, nu är det fest och vi ska frossa i godsaker både att äta och dricka. Jaha, säger jag då. Inte för mig då... Frosserierna får jag vänta med ett par månader tills jag har kommit till en bra punkt där jag trivs och lite av magen är b...

Av M H - 1 april 2015 14:56

Jaha, då har jag satt igång då. Började mitt "nya liv" i måndags. Vatten, nötter och skinka till frukost. Ja det var ju helt ok. Till lunch är det fisk, kyckling, kött, kalkon eller räkor tillsammans med sallad, grönsaker eller wok som gäller. Samma ...

Av M H - 30 mars 2015 10:45


Jaha, då var det dags på riktigt. Fick mitt anpassade kost- och träningsschema i fredagskväll. Hade en skype chat med "min" PT i lördags för att få svar på frågor och gjorde beställning på de mineraler och vitaminer han sa att jag bör få i mig. De ko...

Skapa flashcards