Direktlänk till inlägg 22 mars 2015

Äntligen gott bröd utan gluten...

Av M H - 22 mars 2015 20:36

Har provat många olika recept på matbröd utan gluten, men hittills inte lyckats hitta något som både jag och min sambo tyckt varit jättegott... Har bakat något tidigare som funkat, men inte varit någon jättefavorit. Men nu har vi hittat ett äntligen...


Tack till Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson och boken GI dag för dag där jag hittade följande recept


OMEGA-3-bröd

Recept för 1 limpa

6 dl grahamsmjöl

1/2 dl rågkross

1/2 krossat linfrö

1/2 dl solrosfrön

1/2 dl pumpafrön

1/2 dl hackad mandel

1/2 hackade valnötter

4 stora färska dadlar

1 1/2 tsk bikarbonat

1 1/2 tsk salt

6 dl filmjölk

2 msk mörk sirap


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång form och bröa med lite grahamsmjöl. Hacka de färska dadlarna fint, ta bort kärnorna. Rör ihop alla ingredienser i en skål och lägg i formen.

Grädda längst ner i ugnen i ca 1 timme.


         


Verkligen underbart gott


#gottbröd #nyttlivigen #ahealthyme #omstart #nystart #afitbodybeforesummer #healthyfood #GI #ulrikadavidsson #olalauritzson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M H - 13 april 2015 18:55


Träningen gick kanonbra. Ökade lite hastighet på löpbandet. Ska öka med 0.3-0.5 varje vecka så det var dags att ta det lite snabbare. Den övning som varit jobbigast, jägarvila med hantlar gick idag väldigt bra. Skönt...   Middagen blev en god kyc...

Av M H - 13 april 2015 13:51

Helgen var träningsfri. Fredag var vi ute på restaurang och åt. Var inte lätt att välja mat när man har en strikt diet. Vi var på en libanesisk restaurang och åt. Fick en massa mezze och libanesisk sallad till förrätt. Det var nån paprikaröra, grilla...

Av M H - 10 april 2015 11:10

...säger de flesta, nu är det fest och vi ska frossa i godsaker både att äta och dricka. Jaha, säger jag då. Inte för mig då... Frosserierna får jag vänta med ett par månader tills jag har kommit till en bra punkt där jag trivs och lite av magen är b...

Av M H - 1 april 2015 14:56

Jaha, då har jag satt igång då. Började mitt "nya liv" i måndags. Vatten, nötter och skinka till frukost. Ja det var ju helt ok. Till lunch är det fisk, kyckling, kött, kalkon eller räkor tillsammans med sallad, grönsaker eller wok som gäller. Samma ...

Av M H - 30 mars 2015 10:45


Jaha, då var det dags på riktigt. Fick mitt anpassade kost- och träningsschema i fredagskväll. Hade en skype chat med "min" PT i lördags för att få svar på frågor och gjorde beställning på de mineraler och vitaminer han sa att jag bör få i mig. De ko...

Skapa flashcards