Direktlänk till inlägg 24 mars 2015

Mer gott bröd

Av M H - 24 mars 2015 10:24

I söndags berättade jag om det supergoda omega-3 brödet jag bakade. I går provade jag ett till från samma receptbok. Eller jag började med det i söndags men det skulle stå över natten och dra med frön så jag bakade ut det i går. Och det blev också jättegott så jag delar gärna med mig av det receptet också.


Dinkel- och solrosbröd (2 limpor)


Dag 1:

3 dl dinkelflingor

2 dl solroskärnor

1 dl linför

8 dl vatten


Dag 2:

1 pkt jäst

2 tsk salt

2 msk sirap

3 dl dinkel fullkornsmjöl

7 dl dinkelsikt

olivolja


Dag 1:

Lägg de torra ingredienserna i en degbunke. Koka upp vattnet och häll i bunken. Blanda väl. Lägg en tallrik över bunken och låt stå över natten för att svälla.


Dag 2:

Tillsätt de återstående ingredienserna. Arbeta degen smidig. Den ska vara ganska lös. Lägg en bakduk över bunken och låt degen vila i 60 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla 2 brödformar med olivolja. Häll degen i formarna. Låt degen jäsa 30 minuter under bakduk. Grädda bröden i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Stäng av ugnen. Låt bröden stå kvar i ytterligare 15 minuter.


 


Det övre brödet är omega-3 brödet och det undre är dinkel- och solrosbrödet.

Båda var verkligen supergoda och helt klart värda att rekommenderas.


Var lite sugen på fisk i söndags och kom inte på något gott att göra. Lite dålig fantasi vad gäller mat just nu...

Var och handlade lite och när jag gick bland grönsakerna så blev jag sugen på purjolök, spenat och färskost så då tänkte jag att det blir ju en bra kombo med fisk. Lite som en fiskgratäng ungefär...


1 torskblock

200 g fryst spenat

1 purjolök

1 burk cocktailtomater

ca 5 dl grädde

1 burk philadelphiaost

Salt och svartpeppar

Riven ost


Smörj en ugnsform med olja. Lägg torskblocket i formen och sätt in i ugnen i 25 min i 200 grader, fisken ska inte bli klar utan bara liksom tinas upp lite. Skiva purjolök, dela tomaterna och blanda philadelphiaost med grädde.

Ta ut fisken efter ca 25 min och lägg över purjon, spenaten och tomaterna. Häll över gräddblandningen och strö över riven ost. Sätt i termometer och sätt in i ugnen till fisken blir ca 55 grader.

Servera med pressad potatis.


Det blev verkligen supergott. Tyvärr blev det ingen bild på det men det kommer nog bli fler gånger så bild kommer framöver.


#gottbröd #nyttlivigen #ahealthyme #omstart #nystart #afitbodybeforesummer #healthyfood #GI #ulrikdadavidsson #olalauritzson #torsk #godfisk

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M H - 13 april 2015 18:55


Träningen gick kanonbra. Ökade lite hastighet på löpbandet. Ska öka med 0.3-0.5 varje vecka så det var dags att ta det lite snabbare. Den övning som varit jobbigast, jägarvila med hantlar gick idag väldigt bra. Skönt...   Middagen blev en god kyc...

Av M H - 13 april 2015 13:51

Helgen var träningsfri. Fredag var vi ute på restaurang och åt. Var inte lätt att välja mat när man har en strikt diet. Vi var på en libanesisk restaurang och åt. Fick en massa mezze och libanesisk sallad till förrätt. Det var nån paprikaröra, grilla...

Av M H - 10 april 2015 11:10

...säger de flesta, nu är det fest och vi ska frossa i godsaker både att äta och dricka. Jaha, säger jag då. Inte för mig då... Frosserierna får jag vänta med ett par månader tills jag har kommit till en bra punkt där jag trivs och lite av magen är b...

Av M H - 1 april 2015 14:56

Jaha, då har jag satt igång då. Började mitt "nya liv" i måndags. Vatten, nötter och skinka till frukost. Ja det var ju helt ok. Till lunch är det fisk, kyckling, kött, kalkon eller räkor tillsammans med sallad, grönsaker eller wok som gäller. Samma ...

Av M H - 30 mars 2015 10:45


Jaha, då var det dags på riktigt. Fick mitt anpassade kost- och träningsschema i fredagskväll. Hade en skype chat med "min" PT i lördags för att få svar på frågor och gjorde beställning på de mineraler och vitaminer han sa att jag bör få i mig. De ko...

Ovido - Quiz & Flashcards