Direktlänk till inlägg 27 oktober 2014

Glutenfria frallor

Av M H - 27 oktober 2014 13:57

Jag hittade ett recept på glutenfria frallor hos 56kilo.se. De var jättelätta att baka och det luktade gudomligt i hela köket. Och ett till plus är att det var ingen jäsningstid så allt som allt tog det ungefär 30 minuter. Det skulle stå och svälla i minst 5 minuter sen 15 minuter i ugnen. De hade lite tråkig färg så jag lät dem stå inne i 5 minuter till så fick de en jättefin färg. Vi såg verkligen fram mot frukosten nästa dag då vi skulle provsmaka dem.

 

En skiva god ost och saltgurka, det bara vattnades i munnen på mig.

Tog en tugga och de smakade inte alls som de såg ut tyvärr. Tror det är mandelmjölet som gör att det inte riktigt smakar gott så jag måste hitta något som kan ersätta mandelmjölet. Kan jag få tips på vad jag kan byta mot så mottages det gärna. Får försöka testa något annat eller som sagt byta ut mandelmjölet.

Lägger receptet här ändå utifall någon annan vill prova och tycker om smaken som mandelmjölet har.


56kilos frallor:

1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
1-2 tsk bakpulver (jag tog 1,5 tsk)
1 tsk salt
2 ägg
2 dl rysk yoghurt eller creme fraiche eller liknande
(ev 3 msk vatten eller mjölk om degen är lite för fast)

1 msk chiafrön

3 msk smält smör eller kokosfett (jag tog kokosolja som jag inte smälte)


svarta vallmofrön + uppvispat ägg


Vispa äggen fluffiga, vispa sedan ner yoghurt och det smälta fettet.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader och rulla försiktigt till bullar med blöta händer, lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och vallmofrön. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.


Dagen idag skulle jag göra en kronärtskockssoppa med räkor på toppen. Självklart hade jag inte allt hemma. Skulle vara röda linser i, hade gröna så jag lade in det och sen skulle jag mixa allt. Glömde först skölja linserna och sen var de stenhårda så gick inte att mixa så jag tror jag struntar i linser nästa gång jag ska prova soppan. Eller nästa gång som det blir soppa, fick hälla bort den :-( Så det var bara att tänka om. Kollade vad jag hade i kylen och fick till en supergod lunch med kokt ägg, räkor, avokado, tomat och keso. Såå god kombo som jag verkligen skulle kunna äta varje dag. Har inte tordas prova laktosfri keso så där blev det lite fusk idag men har ingen detox dag så det går väl bra ändå... Lite lufttorkad skinka så hade det varit perfekt. Men kolla vad gott det ser ut, känner man inte hur det vattnas i munnen?

 

Otroligt gott...


I morgon är det detoxdag, sista veckan på kursen nu och hoppas verkligen att det kommer gå bra att fortsätta när det är dags nästa vecka att försöka köra själv. Får se vad gott jag kan hitta på i morgon, måste ju vara något som även familjen kan äta. Blir väl något gott med kyckling. Kanske lite goda wokgrönsaker till. Ska dela med mig av supergod kyckling nästa gång jag äter den så det blir en fin bild också så man verkligen kan se hur gott det är.

 
 
Oslofru

Oslofru

28 oktober 2014 10:47

M så himla gott :D

http://www.oslofru.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M H - 13 april 2015 18:55


Träningen gick kanonbra. Ökade lite hastighet på löpbandet. Ska öka med 0.3-0.5 varje vecka så det var dags att ta det lite snabbare. Den övning som varit jobbigast, jägarvila med hantlar gick idag väldigt bra. Skönt...   Middagen blev en god kyc...

Av M H - 13 april 2015 13:51

Helgen var träningsfri. Fredag var vi ute på restaurang och åt. Var inte lätt att välja mat när man har en strikt diet. Vi var på en libanesisk restaurang och åt. Fick en massa mezze och libanesisk sallad till förrätt. Det var nån paprikaröra, grilla...

Av M H - 10 april 2015 11:10

...säger de flesta, nu är det fest och vi ska frossa i godsaker både att äta och dricka. Jaha, säger jag då. Inte för mig då... Frosserierna får jag vänta med ett par månader tills jag har kommit till en bra punkt där jag trivs och lite av magen är b...

Av M H - 1 april 2015 14:56

Jaha, då har jag satt igång då. Började mitt "nya liv" i måndags. Vatten, nötter och skinka till frukost. Ja det var ju helt ok. Till lunch är det fisk, kyckling, kött, kalkon eller räkor tillsammans med sallad, grönsaker eller wok som gäller. Samma ...

Av M H - 30 mars 2015 10:45


Jaha, då var det dags på riktigt. Fick mitt anpassade kost- och träningsschema i fredagskväll. Hade en skype chat med "min" PT i lördags för att få svar på frågor och gjorde beställning på de mineraler och vitaminer han sa att jag bör få i mig. De ko...

Ovido - Quiz & Flashcards